Project 365 – week 1, januari

De eerste post van project 365! In dit fotoproject maak ik elke dag van het jaar een foto. Elke week verzamel ik de foto’s in één blogpost en houd ik mijn voortgang bij.

Waarom ben ik eraan begonnen en hoe is de eerste week bevallen?

Ik ken het 365 foto’s-project al een hele poos. Nooit gedacht dat het iets voor mij zou zijn, want ik heb er toch niet de discipline voor. Dacht ik. Op 30 december kwam ik weer zo’n project tegen door iemand en toen dacht ik: ja! Nu wil me er wel eens aan wagen. Sinds ik aan mijn huidige opleiding ben begonnen kom ik namelijk maar bar weinig aan fotografie toe. Ik wilde het al een tijdje graag weer eens oppikken, had altijd nog wel wat ideetjes, maar het kwam er nooit van. Rotsmoes, maar goed. Door middel van dit project wil ik me dus weer regelmatig (continu, eigenlijk) bezighouden met het maken van foto’s.

Ik wil niet per se elke dag iets heel specifieks fotograferen, ik kijk gewoon waar die dag mijn oog op valt. Door elke dag een foto te moeten maken hoop ik dat ik mezelf een beetje kan gaan ontwikkelen. Niet alleen op het gebied van fotografie, maar ook op het gebied van discipline. Want discipline gaat dit project wel van me eisen, dat weet ik zeker.

Goed, genoeg geneuzel. Kijk verder naar de foto’s van de eerste week:

01-01
02-01


03-01


04-01


05-01

 

06-01

07-01

De eerste paar dagen gingen me heel makkelijk af, maar toen school eenmaal begon viel het nogal zwaar. Ik had ineens weer dingen aan mijn hoofd, waardoor er even geen plek meer was voor dit project. Daardoor loop ik nu al 11 foto’s/dagen achter.

Maar ik wil er niet mee stoppen ook al is het nu eigenlijk al een soort van ‘mislukt’. Ik blijf erbij dat ik 7 foto’s doe per post, maar dat zal dus waarschijnlijk niet meer iedere week zijn. Ik kijk nog even hoe ik het precies aanpak. Ik zat aan twee opties te denken. De eerste optie is dat ik een lijstje bijhoud met welke foto’s ik al wel of niet heb en dat ik de verloren foto’s probeer in te halen, zodat ik op 31 december netjes 365 foto’s heb om te presenteren. De tweede optie is eigenlijk dat ik dit gewoon doe wanneer ik er zin in heb. Dat ik geen extra druk op mezelf leg, dat ik wel zoveel mogelijk foto’s wil maken (elke dag één dus het liefst), maar dat dat niet móet.

Ik denk dat ik eerst optie 1 eens ga proberen, want ik vind het ook ergens wel fijn en leuk om een beetje structuur te hebben. Lekker schemaatjes maken. Wanneer dat niet lukt; geen man overboord, dan doe ik gewoon wat langer over deze challenge. Misschien wel twee jaar, haha. Het lijkt me namelijk zó cool om die mijlpaal van 365 foto’s te halen. Maar goed, eerst eens zien waar dit jaar ons brengt. Nu school weer is begonnen en ik de realiteit weer aankan, moet het weer wat soepeler gaan verlopen.

One thought on “Project 365 – week 1, januari

Geef een reactie

